Eén en al feest - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van Joline - WaarBenJij.nu Eén en al feest - Reisverslag uit Tānsen, Nepal van Joline - WaarBenJij.nu

Eén en al feest

Blijf op de hoogte en volg Joline

07 November 2013 | Nepal, Tānsen

Hoihoi,

Weer even geluid vanuit Nepal. Ondertussen genieten we nog na van een ontzettend leuk weekend en hebben we al weer weekend: precies zoals de titel al zegt: dat is één en al feest! Dit keer wil ik jullie laten meegenieten van de dingen die we doen en meemaken naast ons werk in het ziekenhuis.

Vorige week vrijdag hadden we ons eerste feestje hier. Omdat men zin had in een feestje en eigenlijk vond dat daar een reden voor moest zijn, hebben we deze dus maar in All-Saints-Day gezocht. We hadden de opdracht gekregen om verkleed te komen als een bijbels figuur of een bekend iemand uit de geschiedenis en we iets lekkers mee moesten nemen. Omdat we het wel eens tijd vonden worden voor een Nederlands gerecht, hebben Annemieke en ik donderdag middag appeltaart-ingrediënten gekocht in het dorp. We waren best wel trots toen we tot de ontdekking kwamen dat we binnen anderhalf uur alle ingrediënten hadden en een kwartier lopen van en naar het dorp achter de rug hadden. ’s Avonds hebben we met elkaar de appeltaart gebakken. Voor het verkleden hadden we wel half-half ideeën, maar het was niet echt tot een uitwerking gekomen, tot 10 minuten voordat het feestje begon. De conclusie was: we presteren het hards onder tijdsdruk. Na gauw omkleden, het zoeken van kaarsen en lucifers stonden we verkleed als de wijze en dwaze maagden op het feestje. Het was echt superleuk. Genoten, spelletjes gedaan, nieuwe mensen leren kennen.. En onze appeltaart viel zeer in smaak. Ik heb moeten beloven met m’n verjaardag er weer één te maken.

Zondag hebben we uitgebreid gewinkeld. Dit waren we vrijdag al van plan, maar vanwege de aankomende verkiezingen, was er een strike (zeg een soort staking) vrijdag. Nepal heeft namelijk jaren geleden een koning gehad die is afgezet. Nu zijn er 3 jaar geleden verkiezingen geweest, met de afspraak dat de partij een nieuwe grondwet moest schrijven. Omdat dit niet gebeurd is, zijn er nu opnieuw verkiezingen, wat veel onrust geeft in het land. Aankomende zondag hebben we een strike van 10 dagen, waarin heel Nepal plat ligt: niet kunnen reizen, winkels dicht… Dat gaat nog een hele improvisatie worden 
We hebben die zondag onze echte Nepalese ‘curtazuwaals’ gekocht. Dit zijn de nepalese tops, met broek en sjaal. Het was echt een hele klus om een keus te maken in wat we wilden, want er is hier zoveel keus. Uiteindelijk heb ik een blauwe gekocht.. Maar moest nog vermaakt worden bij de kleermaker, omdat ze niet van die grote, lange mensen gewend zijn. Marina moest zelfs nieuwe stof kopen voor een broek, omdat de broek van de curtazuwaal een drie kwart broek geworden was.
’s Avonds hebben we een bijbelstudie gehad met jeugd uit de kerk. Echt heel leerzaam hoe mensen hier omgaan met hun geloof. Ik leer steeds meer hoe puur het geloof is van de nepalezen, omdat de meesten niet christelijk zijn opgevoed en daardoor dicht bij de kern van de bijbel leven en geen bijzaken kennen.

Gisteravond hebben we een avond gezongen bij Paul en Jessica thuis. Echt heerlijk om lekker te zingen bij een keyboard en God groot te maken met liederen en te weten dat God overal ter wereld is. Het muziek maken en zingen heb ik echt al weken gemist. Gelukkig hebben we sinds afgelopen zaterdag een gitaar te leen van een stel dat nu voor 3 weken terug is naar de US, dus we kunnen de schade even inhalen.
Steeds meer ga ik beseffen dat ik voorlopig echt nog niet terug wil en ik me helemaal thuis voel hier. Het leven is hier goed, het uitzicht prachtig, de mensen aardig, het eten wordt steeds lekkerder (jaja, we beginnen te wennen aan de chili in ons eten en de pittige kruiden)…

Dankjulliewel voor alle reacties. Echt superleuk om die steeds weer te lezen. Ik geniet er echt van!
Liefs, Joline

  • 07 November 2013 - 13:22

    Ewout:

    Ha Jo,
    ik geniet elke keer van de leuke verhalen op de blog :)
    Tjonge, dat je al bevoegd bent geworden om een wijze maagd te spelen, hilarisch zeg.
    Zo'n verkleedfeestje gaan we in Nederland ook een keer organiseren, goed?
    Met alle jongeren van de kerk ;)
    Mooi dat je het goed naar je zin hebt, maar je mag niet altijd blijven hoor ;)

    Groetjes,
    Ewout

  • 07 November 2013 - 13:35

    Jo:

    Dag Joline,

    Weer een leuk verhaal zeg, super goed dat je het zo bijhoud en ons op de hoogte houd!
    Ik was/ben erg benieuwd wat een curtazuwaal is. Ik tikte het in Google in en jij was de enige vondst, dus dat heb je weer goed voor mekaar Joline!

    Groetjes Jo

  • 07 November 2013 - 14:10

    Geraldine:

    Ha zus,

    Wat een leuk verhaaltje! Echt leuk om te lezen dat je het zo goed hebt! :)
    Haha, we gaan inderdaad ook eens zo'n verkleedpartij organiseren hier op het Hoefblad ;)

    Ik zit op de Wartburg op het moment. Even wat printen en toen zag ik je nieuwe blog.
    Hoe kan jij dan alle ingredienten vinden als de taal anders is?

    Neem anders wat potjes kruiden hier mee naar toe. Dan kan je je eigen eten lekker pittig maken en klaagt mama niet dat haar kruiden zo hard gaan ;)

    Het is echt apart, want ik voel me wel jarig, maar ben zo wat de hele dag niet thuis.
    Maar morgen gaan wij ff skypen!

    Veel liefs,
    je zusje

  • 07 November 2013 - 14:10

    Tante Marlies:

    Lieve Joline,
    Mooi om te lezen dat je zo geniet! Maar helemaal mooi om te lezen dat je gelooft dat God overal is en dat je ervan geniet om Hem groot te maken!
    Blijf dicht bij Hem, het Licht, dan ben jij ook een licht!

  • 07 November 2013 - 14:28

    Mama:

    Lieve Joline,
    We hebben weer genoten van de blog! We zien het helemaal voor ons.
    Dank je voor het delen van persoonlijke ervaringen.
    Liefs mama

  • 07 November 2013 - 15:59

    Geeske:

    Hee!!
    Leuk dat er weer een verhaal op staat :))
    T klinkt echt gezellig..
    Straks ga je daar helemaal niet meer weg joh.
    Dan pak ik ook ff t vliegtuig om je op te zoeken en kennis te maken met t land =)
    Lukt t trouwens een beetje met je opdrachten voor school?
    Liefs,xxx

  • 07 November 2013 - 18:30

    Carine:

    Hee Joline,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Stiekem probeer ik me al een beetje in te leven hoe het is om ook in zo'n andere cultuur te zijn.. ;)

    Groetjes aan de rest, en geniet ervan daar! X

  • 07 November 2013 - 19:31

    Wilma:

    Geweldig leuk Jo!

  • 07 November 2013 - 21:37

    Mariska:

    Hee Jo,

    Wat ontzettend leuk om elke keer weer je blogs te lezen. Ik dacht, toch maar even een reactie plaatsen, nu ik weet dat je het zo super leuk vindt :)
    Super hoe je alles beschrijft, zo kan ik hier ook een beetje meegenieten ;)
    Ik zie nu al weer uit naar je volgende blog!

    Liefs,
    Mariska

  • 07 November 2013 - 22:03

    Janiek:

    Lieve Joline!
    Wat super leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat je je zo thuis voelt daar! Geniet er maar van!
    Ik ben wel benieuwd naar jou in je Nepalese (zo schrijf je dat toch) kleding! Heb je daar ook nog een duidelijke foto van?
    We denken nog veel aan je hoor op kring!!;)

    Liefs Janiek

  • 08 November 2013 - 00:14

    Anne-Sophie:

    Heeee Jolienekee :D

    hhahhaah. heerlijk zo te lezen is het volop genieten daar. Doen jullie ook nog wel eens werken? :P denken jullie überhaupt wel eens aande CHE? hahaha. Goed bezig met relaties leggen, ik zie het al.
    Leuk man, kurta (is zo'n top) sural (is zo'n lange wijde broek waarin je spagaat en alles kan doen)
    Foto's? :) :)

  • 09 November 2013 - 12:24

    Tjalyn:

    Hee joline!

    Leuk dat we jou zo kunnen volgen! Als we je foto's bekijken hebben we zin om zo in het vliegtuig te stappen en naar je toe te komen! Wat een prachtige omgeving zeg, en die kleren.. Geweldig! Geniet er van!

    Groetjes en knuffels,

    the shorties uit barneveld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joline

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 16153

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2013 - 07 Februari 2014

Stage in Nepal

Landen bezocht: